Omgaan met frustraties, een hoge, lage of mix van frustratie intolerantie

Omgaan met frustraties dat is iets wat je jezelf kunt aanleren. De eerste vraag die je jezelf dan mag stellen hoe hoog of laag is mijn frustratie tolerantie? Heb ik op allerlei gebieden een hoge en of lage frustratie tolerantie of alleen op een vlak? Een lage frustratie tolerantie wordt ook wel eens afgekort als LFT.

Tijdens het omgaan met frustraties, weten we dat we ons bevinden in een proces waarin iets of waarin meerdere dingen tegen zitten. En dat is voor niemand prettig!

Omgaan met frustraties

Mensen die een lage frustratie tolerantie bezitten (op van allerlei vlakken), hebben de onderliggende gedachte dat het leven alleen maar interessant en gemakkelijk is zonder obstakels. Als dit niet zo is dan vinden ze het leven een waardeloos gebeuren.

Als je met iemand omgaat die een frustratie tolerantie heeft die vrij laag is, dan kan dat vaak voor onbegrip zorgen als je zelf een hoge frustratie tolerantie hebt. Daarbij ligt het er natuurlijk nog aan op welk vlak die frustratie tolerantie te verschillend is. Ook dat maakt deel uit tijdens het omgaan met frustraties.

Als je een hoge frustratie tolerantie hebt, dan heb je zelf meestal al e.e.a. in het leven meegemaakt. Je maakt jezelf niet meer zo druk over kleine dingetjes. Je verdrinkt niet meer zo snel een glas theewater.

Doch als je op sommige gebieden een hoge frustratie tolerantie hebt, dan kan het toch zomaar gebeuren dat je op een bepaald vlak een hele lage frustratie tolerantie hebt. En te wel als je teveel van hetzelfde binnenkrijgt op een bepaald vlak.

Als je op verschillende gebieden een hoge frustratie tolerantie hebt dan besef je dat het leven ook uit “vrije vallen” bestaat. Je beseft dan maar al te goed dat je het leven niet altijd zelf onder controle kunt houden. Ieders leven kan namelijk beïnvloed worden door omstandigheden van buitenaf. Dat is nu eenmaal iets waar je geen grip op hebt, of beter gezegd waar we geen grip op hebben.

Soms zijn er mensen die maar moeilijk kunnen begrijpen, dat hun verlangens niet altijd waar kunnen worden. Natuurlijk mag een ieder streven naar de allerbeste situatie. Op die manier wordt het ook niet bedoeld.

Ik bedoel hier meer mee dat ze het er moeilijk mee hebben om te accepteren dat hun voorkeuren verpest kunnen worden door hun omgeving. Dit is belangrijk dat je dit onthoudt tijdens het proces van omgaan met frustraties, want het is belangrijk dat je jezelf ontziet van te veel extra stress.

Ze blijven zich dan vastklampen aan hoe het zou moeten zijn en niet aan hoe het is en dat wekt de frustraties nog meer op. Op die manier kun je een frustratie niet loslaten. Je blijft die frustratie dan alleen nog maar keer op keer vermenigvuldigen en dat is niet goed voor je hele gestel. Want te veel stress kan je ook nog eens teveel fysieke klachten gaan geven.

Een lage frustratie tolerantie kan er ook voor zorgen dat een relatie en of een kennismakingsfase verstoord kan raken.
Een lage frustratie tolerantie kan er ook voor zorgen dat iemand maar moeilijk met tegenslagen kan omgaan. De frustratie tolerantie is dan ook nauw verbonden met je impulsbeheersing.

Hoe kun je die lage frustratie tolerantie leren beheersen?

Dat zou kunnen door jezelf een aantal vragen te stellen. Meestal is een gebeurtenis een aanleiding tot een emotionele reactie.

  • Wat is de situatie?
  • Waarover maak je jezelf druk?
  • En wat is de oorzaak hiervan?
  • Hoe gedraag je jezelf als de emotionele reactie bij je opkomt?
  • Wat denk je?
  • Wat gaat er allemaal in je hoofd om?
  • Hoe voel je jezelf nu?

Probeer dit een goed bij jezelf te analyseren op het moment dat er frustratie bij je opkomt.

Kijk of zoek daarbij naar het Probleem in de Kern en kijk niet naar de randverschijnselen. Randverschijnselen (de kleine en of grote irritaties) ontstaan wanneer er in de Kern iets niet goed zit. Als het probleem in de Kern opgelost wordt dan verdwijnen de randverschijnselen vanzelf als sneeuw voor de zon.

Een gevoel van frustratie hangt natuurlijk samen met de verwachtingen die we hebben. En hoe we om kunnen gaan met teleurstellingen en of tegenslagen. Want soms lopen de dingen nu eenmaal anders dan dat we gehoopt hadden.

Een mens kan ook op veel gebieden een hoge frustratie tolerantie hebben en op een bepaald vlak een lage frustratie tolerantie.

Een voorbeeld als je op een bepaald vlak steeds weer dezelfde frustratie hebt moeten meemaken, dan kan het geduld opraken en dat heb je op dat ene vlak een lage frustratie tolerantie. Waar dan ook niets mis mee is, omdat je dan weer de ene herbeleving na de andere herbeleving op dat vlak mee maakt.

Je hoeft jouw frustratie dan ook niet te deleten, dat kan ook niet want dat is een gevoel wat bij je opkomt. Je kunt tijdens het proces van het leren omgaan met frustraties, je frustratie wel wat verzachten. Uiteindelijk doe je dit voor je eigen bestwil.

Als er dan geen oplossingen meer te vinden zijn, dan is berusting het meest haalbare. Uiteraard weet en beseft een ieder mens ook dat berusting niet altijd even gemakkelijk is. Woorden kunnen je vaak iets laten begrijpen, doch persoonlijke ervaringen kunnen je iets daadwerkelijk laten voelen.

Leren omgaan met frustraties is van belang, want anders blijf je jezelf pijn doen. Als je sommige frustraties je leven lang aanhoud, dat kan er voor zorgen dat je helemaal van slag raakt. En dat die frustraties dan als een rode draad door je leven blijven lopen. Waardoor je jezelf zowel geestelijk als lichamelijk letsels kunt berokkenen.

Een aanhoudende stress kan er namelijk voor zorgen dat je ook fysieke klachten krijgt.

Soms hebben we zoveel onbeantwoorde vragen over een verleden en of een heden . Het zou dan heel fijn zijn als we daar ook een antwoord op mochten krijgen.

Kennis is nu eenmaal macht (een positieve macht) en die gaan we dan ook voor onszelf gebruiken.

Herkaderen

Tijdens het proces van omgaan met frustraties gaan we proberen om te herkaderen. Herkaderen wat houdt dat in? Herkaderen houdt in dat je ook leert om de dingen vanuit een ander perspectief te gaan bekijken. Wat is het doel hiervan? Dat je jezelf leert om beter te kunnen omgaan met frustraties. En wel op die momenten dat je vermoed dat je te hoge emotionele uitspattingen krijgt.

Hoe sluit je een goed compromis?
Emotionele eenzaamheid in een relatie, eenzaam maar niet single
Ambivalente relatie, de voortdurende pijnlijke haat liefde verhouding

Bindingsangst of niet verliefd?
De waarde van communicatie tijdens een relatiediscussie
Relatie verbreken, relatie redden? Crisis op identiteitsniveau

Een relatieverslaving, waar herken je het aan?
Lust of liefde? Mhhhh wat voelt deze man voor mij?
Alles over mannen, maar je mag nooit generaliseren

 

 

 

 

 

 

 

Geschreven door: Alicia

Sharing with friends is Caring
UA-120541389-1