Stoppen met piekeren. Hints en tips om piekeren af te leren

by

Als je te veel doet piekeren, dan kan dat ervoor zorgen dat je een dosis van je levensenergie verliest. Vandaar dat je op momenten van de dag moet stoppen met piekeren. Je mag wel zo af en toe piekeren maar laat dit geen chronisch piekeren worden.

In het leven kunnen we heel wat tegenkomen aan problemen, onvermogen, beperkingen en of verdriet en pijn. En steeds weer worden we opnieuw aangezet om op zoek te gaan naar oplossingen en of naar antwoorden op vragen. De juiste antwoorden zijn die antwoorden die vanzelf in je opkomen. Laat de antwoorden niet aan anderen over want dan wijk je van je innerlijke bron af.

In principe bij jij degene die instaat is om de eigenlijke diepe oorzaak achter jouw probleem te doorgronden. Pas wanneer je het stukje van het “waarom” hebt gevonden, kun je er ook iets mee doen. Neem de tijd en rust voor jezelf om tot inkeer te kunnen komen. Er zijn nu eenmaal momenten of dagen dat we het moeilijk kunnen hebben.

Als je in een staat van rust bent, dan krijg je eerder ingevingen binnen dan dat je blijft piekeren. Een goede reden om het proces van stoppen met piekeren op gang te brengen.

Wanneer je dus in jouw gedachtewereld, of in jouw gevoel met iets bezig bent. Blijf je dat als het ware onderzoeken, waardoor je er ook steeds weer geconfronteerd mee wordt.

Alles wat we in het positieve, maar ook in de negatieve zin meemaken, hoort thuis bij al onze levenslessen. We kunnen van alle onvermogen en mislukkingen weer iets leren als we dat willen.

Alles wat we tegenkomen in ons leven, spreekt zijn eigen taal. En alles draagt ook een boodschap in zich mee. Mogelijk zit je op dit moment midden in zo’n gebeuren? Door bewuster naar jezelf te kijken, kun je bijvoorbeeld tot de conclusie komen dat je het even wat rustiger aan moet gaan doen.

Stoppen met piekeren

Richt je aandacht op je eigen leven en hoe je dat kunt verbeteren. Hoe meer dat je jezelf hiervan bewust bent hoe sneller je het piekeren zult afleren.

Door te piekeren, vermenigvuldig je die gedachtes alleen maar keer op keer. Stoppen met piekeren is dus van belang voor je eigen geestelijk en lichamelijk welzijn.

Zodra je merkt dat je bezorgt bent, vraag je dan af of je er iets aan kunt doen. Als je er niets aan kunt doen laat het dan gaan. Zet het proces van stoppen me piekeren dan in gang.

Elke keer dat je gaat piekeren over een probleem, waarvan je het gevoel hebt dat je het niet kunt oplossen, hou jezelf dan voor ogen dat het om niets anders gaat dan om een oplossing te vinden. Kun je die oplossing niet vinden, probeer het dan eens van een ander perspectief te bekijken.

Neem volledig afstand van de neiging om uiterlijke omstandigheden de schuld te geven van je tegenspoed.

Het begin van de ommekeer

Let erop wie je de schuld gaf voor de keren dat je jezelf wanhopig voelde. Het herkennen van de momenten waarom je niet verlicht bent, is het begin van de ommekeer. Ook dat is een proces wat stoppen met piekeren op gang kan brengen.

Een van de grootste illusies in het leven is het geloof dat het verleden verantwoordelijk is voor alle omstandigheden. Natuurlijk heeft datgene wat we mee hebben gemaakt invloed op ons verdere leven. Het laat “littekens” achter, maar we hoeven niet constant onze littekens te observeren.

Probeer in het nu te leven, gebruik niet langer het verleden om je huidige levensomstandigheden te verklaren. Ook dit helpt om het proces van stoppen met piekeren op gang te brengen.

Berisp jezelf wanneer je merkt dat je jouw verleden gebruikt als reden voor de mislukkingen van nu. Zeg op zo’n moment tegen jezelf: ik heb de vrijheid om mezelf los te maken van alles wat geweest is. Ook dat is een manier om het proces stoppen met piekeren op gang te brengen.

Verwelkomen

Als een piekergedachte weer bij je op wilt komen. Verwelkom die gedachte dan door te vragen: wat kom je doen? Als je dat geregeld doet, dan verdwijnt die gedachte vanzelf weer.

Op mijn blog vind je nog meerdere hints en tips waardoor je kunt stoppen met piekeren. Zoek je het onderwerp op, waarover je piekert. En haal er meer zelfvertrouwen uit.

Hoe sluit je een goed compromis?
Emotionele eenzaamheid in een relatie, eenzaam maar niet single
Ambivalente relatie, de voortdurende pijnlijke haat liefde verhouding

Bindingsangst of niet verliefd?
De waarde van communicatie tijdens een relatiediscussie
Relatie verbreken, relatie redden? Crisis op identiteitsniveau

Een relatieverslaving, waar herken je het aan?
Lust of liefde? Mhhhh wat voelt deze man voor mij?
Alles over mannen, maar je mag nooit generaliseren

 

 

 

 

 

 

 

 

Geschreven door: Alicia

Sharing with friends is Caring

No Comments Yet.

What do you think?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *